Waarom hebben we magnesium nodig?

Magnesium is een belangrijk mineraal, dit mineraal regelt bijna al onze biochemische processen in ons lichaam. Eigenlijk regelt het álles in ons lichaam! Ons gehele lichamelijke functioneren zou wel  eens door dit mineraal geregeld kunnen worden. Maar we krijgen het alléén via onze voeding binnen. Niet goed eten? Weinig magnesium mineraal in ons lichaam.

Waarschijnlijk is het om deze reden dat er van onze iets oudere medemensen lichamelijke klachten door een magnesium tekort hebben. Wat trouwens vaak niet herkend wordt. Een tekort aan dit mineraal Magnesium heeft gevolgen voor ons. Wat doet dit mineraal precies? Zijn er verschillende soorten?  Wat gebeurt er bij een tekort?  Hier vindt u een goed informatief artikel over magnesium.

Wat is magnesium?

Magnesium is een levensbelangrijk mineraal.   

Als u een tekort aan magnesium hebt, en de arts merkt dit niet  op, dan kunt u medicijnen voorgeschreven krijgen tegen een kwaal die u niet hebt. Terwijl dit medicijn ons lichaam niet helpt, als we met een magnesium tekort kampen. Ook een arts weet niet wat u dagelijks eet. En als u wat ouder bent is een magnesium tekort iets, waar veel oudere mensen eens op zouden kunnen letten. En soms niet herkend wordt. Bananen en avocado zijn voorbeelden van magnesiumrijk eten.

Voorbeeld : Als zeemannen, op een schip vroeger, ziek werden, en een van de belangrijkste voorbeelden is “scheurbuik”, had men in die tijd geen idee dat wel eens een tekort aan Vitamine C de oorzaak zou kunnen zijn. En eigenlijk was het een logisch feit, op zee waren geen verse groenten of fruit. En men nam het indertijd niet méé op een schip.

Ook “beri-beri” is zo’n voorbeeld. Men at eeuwenlang  de volledige rijstkorrel met vlies.  Totdat  men de  “bruine vliesjes van de rijst” eraf gehaald had, en me.n dus eigenlijk de Vitamine B1 eruit haalde.  Vervolgens kregen mensen ernstige neurologische problemen. Men had toen geen idee van de oorzaak.

Magnesium is ook zo’n voorbeeld uit onze moderne tijdP. Het is een mineraal dat voorkomt in allerlei verbindingen. Er zijn vele soorten Magnesium verbindingen, ook zijn erbij die chemisch zijn gemaakt. Deze synthetische vormen worden vaak nauwelijks opgenomen in het lichaam. Hooguit krijgt u er diarree van, daar hebt u dus niet zo veel aan.  Magnesium (Oxide) is hier een voorbeeld van. Kijk dus altijd even wélke vorm magnesium het betreft. Magnesium (citraat) is een van de prima opneembare vormen.

Hersenprocessen en trillingen van de spieren

Magnesium is een macromineraal, dit heeft het lichaam nodig voor de vorming van botten en spieren. Ook is magnesium belangrijk voor het overbrengen van zenuwprikkels en een goede spierwerking. En speelt magnesium een belangrijke rol bij veel hersen-processen.
Als iemand dus erg trilt, kan dit duiden op een tekort aan magnesium. Zonder magnesium zouden onze spieren zich continue samentrekken en weer ontspannen. Dit heet ‘trillen’. Omdat een magnesium tekort vaak voorkomt bij onze oudere medemens, is dit zeker een punt van zorg. Want er bestaan geen medicijnen voor een tekort aan magnesium.En een tekort aan magnesium uit zich vaak in lichamelijke klachten. En het ‘trillen’ kan dan in verband worden gebracht met de Ziekte van Parkinson ziekten of Alzheimer. Terwijl mensen dus eigenlijk een tekort aan magnesium hebben. En dit dus ook makkelijk op te lossen is.
Magnesium valt onder de categorie ‘minerale zouten’, dit kan ons lichaam niet zelf aanmaken, we moeten magnesium dus uit onze voeding halen. Of de hoeveelheid magnesium aanvullen met een goed supplement. Magnesium in een citraat verbinding wordt goed in het lichaam opgenomen. Want dit is een organische, natuurlijke verbinding. Magnesium (citraat) is in water oplosbaar.Magnesium (oxide) is juist minder in ons lichaam opneembaar. Je kunt er uitstekend van naar de wc, want ons lichaam wil deze vorm van magnesium gráág kwijt, en kan dit doen door een verhevigde darmwerking.Toch heeft ons lichaam heeft dit magnesium mineraal nodig. Als u ouder wordt vermindert de magnesium spiegel en daarom kunnen we het beste iets magnesiumrijker gaan eten. Magnesium (citraat) is een prima mogelijkheid, vanwege de uitstekende opneembaarheid.

Een tekort aan magnesium?

Het blijkt dat het gebruik van kunstmest en de consumptie van bewerkte industriële voedingsmiddelen ertoe hebben geleid dat veel mensen lijden onder een chronisch tekort aan magnesium. Maar vooral door een veranderd, eenzijdig eetpatroon en het gebruik van onvolwaardige voedingsmiddelen. Echter zit er nog een complicatie bij. Want er zijn zelfs voedingsmiddelen die magnesium afbreken. We vinden het vrij normaal om af en toe eens een afhaalmaaltijd of een magnetron maaltijd te nemen, in plaats van elke dag uitgebreid te koken.
In een dergelijke maaltijd zitten veel fosfaten in, en fosfaten breken magnesium áf. Trouwens, het breekt óók ijzer, calcium, koper, zink en andere mineralen áf. Dit soort ‘producten’, want eten of voedsel kunnen we het niet noemen, is een ramp voor ons gezonde lichaam.

Er kunnen zo ‘risico groepen’ ontstaan, waarbij de magnesiumspiegel beïnvloed wordt:

  • Bij hoge consumptie van veel vlees eten en calcium- of melkproducten.
  • Bij het gebruik van veel melkproducten, koffie, alcohol en suiker.
  • Bij het gebruik van plastabletten en laxeermiddelen
  • Bij het gebruik van maagzuurremmers
  • Antibiotica, anticonceptiepillen en medicijnen tegen hartritme stoornissen (en medicijnen die de opname van Vitamine B1 en B6 beïnvloeden)
  • Medicijnen tegen een te hoge bloeddruk en te hoge cholesterol
  • Bij langdurige lichamelijke en/of geestelijke inspanning.
  • Bij stress, bij zorgen, pijn en verdriet
  • Vrouwen met ernstige haaruitval (magnesium, zink en seleen zouden kunnen dit beïnvloeden)
  • Bij traumatische ervaringen.
  • Bij topsport en intensief sauna gebruik, want bij veel transpireren verliest het lichaam zijn magnesium .
  • Bij zwangerschap en borstvoeding.
  • Sommige nierpatiënten.
  • Veel 50+plussers en ook studenten
  • Diabetici
  • En meer,..

Kun je ook teveel magnesium binnen krijgen?

Jazeker kan dat ook. Er zijn veel soorten magnesium supplementen. En de meeste bevatten teveel magnesium. De EFSA heeft een veilige bovengrens van ca. 300 mg vast gesteld. Als je tevéél binnen krijgt, dan bestaat er de mogelijkheid dat men hartritme stoornissen kan ontwikkelen. Ook wordt een teveel aan magnesium in verband gebracht met een slechtere opname van antibiotica. Zoals gezegd, aan magnesium (oxide) heb je niet zoveel. Magnesium (citraat) wordt goed opgenomen in ons lichaam.
Maar tevéél magnesium kan schaden. Daarom heeft De Kurkuma Specialist magnesium (citraat)  capsules met 300 mg magnesium per capsule. Een prima en veilige dosis per dag.

Onderstaande gezondheidsclaims m.b.t. magnesium zijn goedgekeurd door de EFSA (Zie onderstaande 3e link)

  • Magnesium speelt een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen
  • Ook voor een sterk gebit draagt magnesium bij
  • Magnesium draagt bij aan een heldere geest.
  • Magnesium speelt een rol bij het opbouwen van lichaamseiwit.
  • Magnesium helpt om de natuurlijke energie in het lichaam te activeren
  • Magnesium helpt bij tot de instandhouding van normale botten.
  • Magnesium draagt bij aan een normale celdeling.
  • Magnesium draagt bij aan een normale spierwerking.
  • Magnesium helpt bij vermoeidheid/moeheid
  • Magnesium helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam.

Goede voorlichting over magnesium leveren? Daar houden we wel van, hier bij Dekurkumaspecialist.nl. Magnesium kopen kunt u natuurlijk ook bij ons!

Bronnen:

 

Translate »